fredag den 23. marts 2007

Ånden i den Biodynamiske gryde


"Hvad er?"
Jeg mødte Biodynamikken første gang i 1994. Tyske gartner Heiner (som senere blev god ven og medstifter af UrteKompagniget) kom anstigende til kroen med et bundt basilikum af særlig god kvalitet. Det var Biodynamisk dyrket. De næste par år introducerede han mig for mystikken og foruderligheden i at røre mineralet Kisel ud i en trætønde med vand. "Søren,- det er svært at forklare men det virker. Jeg spøjter vand rørt med kisel ud over mine afgrøder og resultatet er mere livgivende planter med et bedre immunforsvar. Og det er kun en lille del af magien. Kohorn fyld med egebark og andet godt er også ret så berigende."
Det var starten og her en del år senere er det næsten lige så mystisk. Men dejligt mystisk.
Med Biodynamikken som legekammarat får man styret og styrket sin nysgerrighed og forholdet til naturen.
Stjerner, planeter, præpararter, lyset fra himmelen, kalenderen og meget andet spiller afgørende ind i tænkningen i biodynamikken. Det er voldsomt svært at forklare, men man kan ikke blive andet end nysgerrig på mere, når man ser resultatet af naturens anstrengelser - det virker.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Du skriver fedt! Og levende!

Mosekonen sagde ...

Ja, det er nemlig rigtigt og tænk, jeg har den store glæde, at kunne følge min fæters liv, gøren og laden indenfor den biodynamiske ånd, som landmand.
Plus nyde godt af hans lækre afgrøder.

Glæder mig til at følge din blog fremover.