torsdag den 30. august 2012

Skorzonerrødder og andre rødder

Efteråret kommer snarest susende. Det betyder at det er sæson for rodfrugter. Lige nu er et fantastisk tidspunkt hvor sæsonerne overlapper hinanden. Således er der både friske krydderurter, salater, sammen med et væld af spæde rødder.
Der er stadig top på rødderne og mange af dem kan man spise. Således er rødbedebladene en oplagt spise.
Rødbedeblade ville jeg skylle og vende med de tilberedte varme rødder så de lige får varme, og dermed ikke virker så basiske og mystiske. Gulerodstoppe kan, når de er friske eks. steges med når du laver ovnbagte rødder. Crispy med lidt salt på,- smager de dejligt.


For tiden er jeg gået i et maksimalt saftmode idet jeg udgiver en saftbog med Umahro. Alt kommer igennem juiceren. Toppene er oplagte. Har du en knoldselleri med top, gulerodstoppe, bladselleritoppe, rødebedetoppe, porretoppe - som ellers var endt i komposten (husk nu at kompostere); tja så har du god mad og god smag da det smager fantastisk, hindrer madspild og er afsindigt sundt, idet det naturligt er fyldt med alskens gode sager og især klorofyl som er unikt.

Well - en opskrift?
100 g gulerod
100 g rødbede
100 g skorzonerod
100 g pastinak
Friske krydderurter, persille, løvstikke m.m
Renses men skrælles ikke når de er nye.
Dampes i 1-2 dl vand under låg med salt til de er let møre.
Vend groftsnittede rødbedebalde i så de lige får varme.

I går serverede jeg til en stor bunke rødder følgende:
Min søn lavede en mayo af friske skoldede æg far vores egne høns i haven og suppelerede den med snittede krydderurter (det du har - jeg havde havesyre og bred persille) og tilbehøret var en smule kyllingefilet grillet på en grillpande.
Det er ikke svært. Vil du lære eller bare nyde skal du maile mig se@aarstiderne.com og jeg smider mail når vi slår kurser op hvor jeg er med - ellers kik på aasrtiderne.com under kurser / aarstiderne Live

god appetit
søren
husk www.madbio.com


Ingen kommentarer: