lørdag den 31. december 2011

Gastronomisk biking


Hver Søndag går det over stok og sten på Mountainbike i skovene. Det er friheden fra verdensrytmen der kalder. Op til 5 timer i hurtigt tempo hvor endorfiner sættes fri og naturens elementer bestemmer. Det er drengeklubben i fri jargon men også et afsindig mentalt pusterum fra det hele.

Jeg føler mig mere og mere overbevist om at en stor del af klodens og dens indbyggeres skavanker kommer fra det det faktum at vi er isoleret fra naturen. Vores forståelse, indlevelse og især stress, depressioner, damp og mange mange andre livsstilsygdomme delvis udvikler sig globat fordi vi ikke er i kontakt med urkræftorgelet og den natur vi kommer fra.

Min kontakt er der i arbejdslivet med gårdene, gartnerne og råvarerne men betydeligt at der også er en helt meditativ tilgang, som i den ro jeg finder på min cykel.
Og der er så meget derude. Min gode livsven Jesper (på videoen og min kogeven fra de fleste kogebøger), kan lugte en svamp på lang afstand. Året igennem må ræserteamet gøre holdt, efterhånden som de forskellige svampe kommer. Og tænk, sådan en nytårsaftens dag som her i rimfrost, tidligt om morgenen, finder han de fineste østershatte. Der var til os begge.
På videoen viser han hvordan de høstes:) og du får gode råd med på vejen.

Kom ud i naturen.

Søren

Ingen kommentarer: