mandag den 7. november 2011

Kryddersnapse


I mange år har jeg lavet mine egne krydrede snapse. Der er et væld af interessante smage fra naturen som kommer til sin rette når smagen udtrækkes i en neutral snaps.
Personligt er jeg begejstret for Porsen fra heden, Perikon fra min kones hestefold (det skal være den rødprikkede blomst), grøn valnød og slåen. Piger er oftest pjattede med snapse i den søde ende som vild hindbær og jordbær, brombær. Min søster gav mig et væld af nyhøstede urter (hun er indehaver af Vildnis der sælger vilde smage i Torvehallerne) så jeg måtte straks igang.

Det er let, smagsfuldt, lærende og dejligt at nyde resultatet. Frembringelse er dog lige så vigtig.

"Globs brændevinsbog" er min tro følgesvend hvis jeg ikke kan huske trækketider etc.

Perikon siges at "tage hævelsen bag ørerne" = nedsætter dit sortsyn/ depression... og således har de hver deres efver ud over at smage fortræffeligt. Slåen har jeg netop høste efter den første frost og lagt i snaps - det bliver juletræfferen.

I år er nyhederne - Malurt,- en bjesk (yderst bitter), Aromia også kaldet Sortrøn som er et af de sundeste bær i norden (antioxidant) og en rønnebær skal også prøves i år.
Der er simpelt ingen grund til ikke at komme igang. Når du lærer kunsten og stederne hvor diverse gror er du fanget i en ny lidenskab

Ingen kommentarer: