tirsdag den 15. november 2011

Flydende guld - safter, greenies og smoothie



Saften fra grøntsagerne er noget af de sundeste vi kan indtage. Gennem de sidste mange år har jeg jævnligt taget saftpresseren eller blenderen frem for at lave sunde skud til mig selv og familien. Her i efterårets kommende snuetider er det sikkert unødigt at skrive særligt meget om immunforsvarets imødekommenhed overfor tiltag der holder friske og raske. At det så samtidig smager godt og at ens velbefindende øges er en ekstra fjer i hatten.

Smoothies
Smoothie kender de fleste som en gang blendede bær, bananer, evt. yoghurt, isterninger og måske lidt honning. De er vist introduceret og bredt kendt. Du kan selv jonglere dig frem til alverdens kombinationer med frugterne i dine kasser.

Grøntsafter
Grøntsags safter opfattes straks som mere besværligt. Et er at du skal erhverve en saftpresser. Hvis du får kasser og ikke har en ville jeg synes det er oplagt. De findes i mange prisklasser og selv de billige virker fint.
Grøntsags safter sikrer at let optagelige vitaminer og mineraler finder vej til dit velbefindende. Selv små børn synes de milde af slagsen er dejlige. Du skal selv være vågen og dosere de forskellige ingredienser til dine smagsløg.
Godt at have i fadeburet til disse er ingefær, æbler eller pærer, frisk chili, citrusfrugter og diverse grøntsager.
Den letteste at begynde med, er saft lavet af 500 gulerod, 2 æbler, citron incl. skal og ingefær. Herefter kan du eksperimentere videre og min egen favorit er Draculas morgenjuice – lavet på rødbeder.
2 rødbeder, 2 æbler, ¼ cm peberrod samt saft og skal af citron. Ret spændende næste gang du går på det lille hus. Peberrod er indeholder et væld af c-vitamin og gode stoffer som dræber inflamation at man i gamle dage trak skiver af peberrod på bomuldssnor og hang det om halsen på børnene når influenzaen hærgede. Faktisk kan det måles i vandladningen et par timer efter.
Du tror det sikkert ikke men en saft af knoldselleri inkl. top, sammen med æble, citron og lidt chili smager himmelsk.

Greenies
Det her er nyt. Inspireret af gode venner (tak ti Birdie, Peter m.fl.) har jeg lært ”Zen og kunsten at Greenie”. Tag en blender, rippede grøntkålsblade, kød fra annanas, æble eller anden frugt, evt. hørfrø, blåbær samt et par dl vand fra hanen. Blend det hele til en grøn grød og spis det som mellemmåltid, morgenmad eller som tilbehør til frokosten. Variationerne er uendelige. Rosenkål, hvidkål, rødder blandet med frugt der søder giver dig et rigtig godt boost. Er du nørdet kan du supplere med wheatgrass, specielle olier, goyabær etc. som giver dig et antioxidant løft af dimensioner.

God træning i det grønne


Jeg har lavet en del safter som du kan finde på www.madbio.com og under opskrifter på aarstiderne.com findes en der også en del opskrifter på safter.

Opskrift grønkålgreenie (billede)
4 rippede grønkålblade
100 g annanas uden skræl og stok
2 dl vand
Evt. 2 spsk hørfrø
Blend det hele til grødet konsistens og kom det i glas og spis med ske.

3 kommentarer:

Nada sagde ...

Har forsøgt mig ud i noget smoothie-agtig noget med grønkål....dét smagte altså ikke godt!

Giver dog lige din Greenie en chance;-)

sejlersen sagde ...

Tricket er simpelt at blande frugt med grønkål eller hvad det er for en grøntsag du arbejder med.
Her med Grøntkål & Annanas er der god balance. En skefuld hørfrø, en skefuld blåbær vil også hjælpe.

Arbejder på en bog med alle disse opskrifter - men kommer først til næste år.

Kristina Carøe sagde ...

Hvad gør man når man elsker smoothies - på denne årstid med frostfrugt - og man nu bør skolde (helst opkog på 1min) de frosne bær inden brug, jvf. anbefalingerne fra Fødevarestyrelsen?
Så ryger lidt af fidusen ved smoothie - nogle gode tips??