mandag den 17. oktober 2011

Det man høster i naturen - vildnis



En del af fremtidens køkken vil absolut komme fra vilde høstede råvarer. Det nordiske køkken taler meget om vilde sager, og det er 12 år siden at vi i Aarstiderne høstede de første ramsløg, skvalderkål og brændenælder til kasserne.

Min søster, Lene Ejlersen, er i den grad gået mig i bedene og har åbent en bod i Torvehallerne, som jeg faktisk er svært misundelig på. Den hedder VILDNIS. Hun høster selv og køber resten fra forskellige sankere. De høster havtorn, skovsyre, kvan, porse, strandtrehage, strandportulak, svampe og meget andet. Alt sammen vildtvoksende råvarer som smager unikt og fortræffeligt. Råvarer som du ikke lige ser andre steder end i vildnisset.

Det interessante er, at hendes bod giver stor opmærksomhed. Hun opfatter sig efterhånden som et levende leksikon, da spørgsmålene flyder til hende i en lind strøm fra de mange der besøger hendes bod. Mange er tilbageholdende med at købe, da de lige skal finde ud af hvad man nu bruger eks. syre til - men en ting er sikkert - interessen er kommet for at blive.

Sej søster jeg har.

2 kommentarer:

Vildnis sagde ...

Og aligevel kan jeg stå og sælge brændenælde - skovsyren går ret godt - altid udsolgt. Strandbeden kender næsten ingen, og dog er den bedste bladgrønsag - surkulent og lidt salt. Og det er så interresant at få folk til at spise det de træder på. Dejligt at være misionær.

SushiStegen sagde ...

din søster er også sej. Jeg har været forbi et par gange og kommet hjem med gode sager og meget klogere på natur. Hendes bod er skøn og spændende.
/SS